Aleksander Potapow-Werbicki - I st. licencjat Grafika
„Intercolis” /concept art /modelowanie postaci 3D/texture painting
„Intercolis” /concept art /modelowanie postaci 3D/texture painting
Dyplom na uczelni artystycznej jest czymś co pozwala studentom zrobić rzeczy, do których mają największą pasję w swojej karierze artystycznej. W moim przypadku, pasją jest projektowanie postaci oraz projektowanie trójwymiarowe, coś z czym przez ten okres studiów nie miałem praktycznie okazji się zająć. W ramach tego dyplomu nie tylko spełniłem swoje dawne marzenie stworzenie jakiegoś świata, ale zdobyłem również niezbędną wiedzę, która będzie mi pomagać rozwijać moje umiejętności w przyszłości.
Ten dyplom ma dość proste założenie - wypróbować na własnej skórze wszystkie aspekty związane z projektowaniem postaci w przestrzeni komputerowej. Jak każdy projekt, ta podróż zaczyna się od stworzenia historii.
Świat ,,Intercolis” zaczyna się od jego nazwy. Będąc fanem Tolkiena chciałem wybrać nazwę, która mogłaby mieć skojarzenia z Śródziemiem. Śródziemie kojarzy mi się z geograficznym określeniem rzeczywistości którym jest Międzymorze. Bawiąc się z różnymi połączeniami słowa ,,Między” wpadłem na pomysł by wykorzystać język łaciński, w rezultacie czego powstało ,,Inter-” ,,-Colis”, czyli ,,Między-” ,,-Wzgórze” analogicznie do ,,Intermarium”.
Historia tego miejsca opowiada nam o mrocznej klątwie, rzuconej na ten Świat. Nie tak dawno temu kraina kwitła bujnymi lasami i obfitymi polami. Ale wszystko się zmieniło, gdy tajemnicza kobieta, znana przez wieśniaków jako „Pani Lasu”, była zauważona przez błądzących na skraju lasu ludzi. Swoją aurą Pani Lasu obraca świat dokoła w bagno. Szerzące się trzęsawisko odcinało wioskę za wioską, tworząc złowrogie środowisko, flora i fauna stanowiła zagrożenie dla nieszczęsnych ludzi, co odważyli się zostać.
Na podstawie tej opowieści, zdecydowałem skupić się głównie na potworach tego bagna. A więc musiałem odnaleźć siebie w roli artysty Concept Art. Stworzyłem około 20 różnych szkiców i ilustracji, które miały na celu pomóc lepiej zrozumieć własny projekt i jego świat. Chciałem pokazać miejsce pełne niebezpiecznych torfowisk, jadowitych stworzeń i fałszywych ogników, które prowadzą nieostrożnych na zagładę. Na podstawie stworzonych wizualizacji, takich jak krajobrazy bagna lub rysunki koncepcyjne potworów zabrałem się do zrealizowania czegoś zupełnie nowego dla mnie - projektowania 3D. Taki skok wydawał się być nieosiągalny na początku tego projektu, natomiast po wykonaniu kilku prób przekonałem się że to jest więcej niż możliwe do ,,szybkiego kursu” w ramach dyplomu. Projektowanie 3D jest czymś, czego wielu artystów zamkniętych w przestrzeni 2D obawia się. Związane to jest z tym, że projektowanie 3D straszy nowicjuszy swoim ogromem technicznej wiedzy, która jest potrzebna do zapoznania się z tematem. Ale chcę przekonać że nie jest to takie trudne i że być może mój dyplom zainspiruje kogoś do podejmowania takich tematów w przyszłości. Pierwszym etapem w procesie projektowania 3D jest rzeźba. Ten aspekt jest najbardziej intuicyjnym, ponieważ rzeźba komputerowa jest zbliżona do prawdziwego rzeźbienia. Następny etap jest natomiast już o wiele bardziej techniczny i wymaga od artysty 3D większej świadomości w zakresie narzędzi z których korzysta. Moc obliczeniowa jest ograniczona, dlatego artysta 3D musi się stykać z procesem optymalizacji modelu, którym jest Retopologia. Uproszczone modele nie tracą na efekcie wizualnym, ponieważ kanciasty kształty dobrze się zgrywają z kreską dobraną do klimatu niepokojącego bagna. Po stworzeniu optymalnego modelu i stworzeniu mapy UV (Rozwinięcie modelu na płasko), mogłem się zająć czymś ,,prostym” dla artysty, czyli malowaniem tekstury. Jako, że mój projekt nie stanowi realistycznej reprezentacji rzeczywistości, tekstura modeli mogła mieć charakter ilustracyjny. To pozwoliło mi na głębszą eksplorację czym jest kolor bagna i dało mi większą kontrolę nad stylem projektu. Ostatnim etapem tego projektu jest prezentacja modelu z użyciem techniki oświetlenia znanymi jako ,,Cel-shading”, lub ,,Toon-shading”. Prostsze cienie podbiją style wizualne oparte o odręczne malowanie i nie zakłócają odbioru.
Zaprojektowane przeze mnie modele są zestawem ,,potworów”, których charakteryzuje ich bagniste pochodzenie. Są to zgniłe drzewa, żaby i błoto, z którymi mi się kojarzy każde bagno. W ramach dyplomu udało mi się wykorzystać druk 3D do prezentacji efektu końcowego.
Do prezentacji tego projektu wykorzystuje:
- film z nagraniem procesu twórczego z krótką animacją przedstawionego świata
- Plansze zaprojektowanych postaci
- 8 modeli wydrukowanych drukarką 3D
- 31 wydruków rysunków koncepcyjnych i ilustracje
- Dwa wielkoformatowe wydruki postaci
Aleksander Potapow-Werbicki
Fotografie z dyplomu: Oleksii Soboliev
Aleksander Potapow-Werbicki
Fotografie z dyplomu: Oleksii Soboliev