Aleksandra Łada I st. licencjat Grafika
„Crystal typo - graficzne interpretacje” animacje 3D, seria grafik
Crystal typo-graficzne interpretacje
Crystal-typograficzne interpretacje to kolekcja krótkich animacji oraz grafik. Motywem przewodnim była fascynacja minerałami i kamieniami szlachetnymi. Spośród przeglądu ponad dwustu minerałów w różnych źródłach (internetowych, czasopismach czy podczas wystaw) wybrałam sześć intrygujących mnie skał. Wybór był trudny ponieważ każda z nich na swój sposób przyciągała kolorem, kształtem czy strukturą. Minerały są naturalnym wytworem Ziemi, a nie człowieka, co sprawia, że są niezmiernie unikatowe i często przydatne w naszym codziennym życiu. Są używanie między innymi w przemyśle technologicznym, samochodowym czy jubilerskim.
Widzisz, Kamień mógł się dostać tylko w ręce kogoś, kto go chciał znaleźć - znaleźć, a nie wykorzystać, bo inaczej zobaczyłby w lustrze nie Kamień, ale samego siebie wytwarzającego złoto albo pijącego Eliksir Życia.
J.K. Rowling Harry Potter i Kamień Filozoficzny
Nawiązałam do kamienia filozoficznego, który nie tylko w książce o Harrym Potterze odgrywa ważną rolę. Kamień filozoficzny był bliżej nieokreśloną substancją poszukiwaną przez alchemików zamieniająca metale nieszlachetne w szlachetne. Czuję się jakbym w tej sytuacji ja była alchemikiem i stworzyła wyjątkowe animowane artefakty będące moimi kamieniami filozoficznymi.
Powstało sześć animacji. Za zadanie wyznaczyłam sobie zaprojektowanie spójnej kompozycji i środowiska dla każdej z nich. Przelewając osobiste emocje i wyobrażenia stworzyłam sześć różnorodnych klimatów. Geologia, a dokładniej skały i minerały fascynowały mnie od dziecka. To niesamowita sprawa, że można znaleźć na naszej planecie tak wspaniałe zasoby. Struktura i wygląd niektórych kamieniami wręcz mnie hipnotyzują swoim pięknem i dbałością o szczegóły.
Jeśli chodzi o mistyczne działanie minerałów, to nie jestem do końca do tego przekonana, choć chciałabym w to wierzyć. Od zarania dziejów ludzie stosowali minerały w celach na przykład zdrowotnych, ponieważ wierzyli, że w kamieniach szlachetnych drzemie ukryta energia, która potrafi wpłynąć na ciało i umysł. Wierzono, że taki rubin jest głęboko związany z układem krwionośnym człowieka i potrafi oczyszczać krew. Szafirowi przypisywano łagodzenie problemów ze wzrokiem. Czy to była faktycznie moc czy efekt placebo? Po dziś dzień nie wiadomo. Postanowiłam w przypadku tej serii oddalić się od projektowania typowej rzeczywistości, unieść się wyżej na chmurce wyobraźni i zainspirować się tą ukrytą magią drzemiącą w skałach pokazując ją na swój sposób. Spośród różnych metod w jakich mogłam wykonać projekt zdecydowałam się na grafikę i animację 3D. Myślę, że jest to dziedzina, które będzie prężnie rozwijać się przez najbliższe lata, dlatego warto ją lepiej poznać. Więcej o tym temacie wspomniałam w teoretycznej części mojego dyplomu.
Najważniejszym elementem projektu moich animacji stała się typografia. Do każdej chciałam znaleźć jak najlepiej pasujący krój pisma, którego charakter oraz konstrukcja nawiązywałaby w jakiś sposób do ogólnego klimatu projektu. Spośród szczegółowej selekcji darmowej typografii znalazłam sześć, które interesująco wpisywały się w kompozycję, a każda z nich posiada określony charakter, wywołujący konkretne emocje. Dla przykładu, w jednej z animacji znalazłam font przypominający skały. Skomponowałam typografię wraz z tajemniczą cieczą i szafirem, co stworzyło wyjątkowy klimat. Musiałam brać dużą poprawkę na litery przez efekty i ich oddziaływanie. Bawiłam się dekonstrukcją liter, nadając im zdeformowane i amorficzne kształty, zmiennością, wyciąganiem w przestrzeń czy wykręcaniem. Zastosowałam również efekty animacji 3D tj. pole siłowe (ang. force field), animowanie płótna (ang. cloth) czy system cząstek (ang. particle system).
Same animacje były tworzone głównie w Blenderze. W czasie pracy nad dyplomem wiedzę projektową czerpałam z różnych pomocnych filmików instruktażowych odnośnie konkretnych efektów, które chciałam osiągnąć. Podczas procesu tworzenia powstawały różne eksperymenty, przypadki, które finalnie nie znalazły się w projekcie końcowym, a dzięki którym wiele się nauczyłam. Była to baza do skończonych animacji.
Cały projekt ułożyłam według kolorystycznego schematu wybierając minerały określonego koloru. Wiem, że istnieje zasada, że ogólnie minerałów nie powinno się charakteryzować kolorystycznie, ponieważ wiele z nich występuje w różnych odcieniach tej samej barwy. Jednak w ten sposób postanowiłam wymyślić sobie projektowy punkt zaczepienia.
Bardzo mi się podobało, gdy dla już stworzonych kompozycji zmieniałam położenie oraz pochylenie kamery w celu uzyskania nieszablonowych kadrów. Czułam się jak fotograf w przestrzeni świata, który sama wygenerowałam.
Moje animacje są dosyć krótkie ze względu na długi czas renderowania przez komputer.
Niektóre z nich wymagały dodatkowych zabiegów tj. pieczenie danych (ang. bake a data). Zazwyczaj efekt końcowy jest wart czekania.
W animacji skorzystałam z dźwięków z opłaconego konta z platformy Artlist oraz ze strony Mixxit.co, na której można znaleźć całą bibliotekę muzyki i dźwięków do projektów komercyjnych i nie tylko.
Do dopełnienia moich animacji wydrukowałam sześć plakatów w formacie 16:9, a dokładniej 50x89cm. Do każdego jest dołączony mock-up moodboardu przedstawiający opis pomysłu i still frames wyjęte z animacji. Ponadto zapętliłam kilkanaście gifów w jeden film, żeby wykorzystać w jakiś sposób animacje, które „nie wyszły”, zastosowałam taki „proces utylizacji”, bo szkoda by się całkowicie „zmarnowało”. Chciałabym także zaprojektować i wydrukować zin odnośnie mojej serii oraz projekt AR. Aktualnie jestem w trakcie ciągłego rozwijania umiejętności 3D. Myślę, że dotychczas nauczyłam się sporo i moja wiedza z zakresu projektowania graficznego powiększyła się w trakcie studiowania, ale też sporym doświadczeniem i wyzwaniem stała się dla mnie realizacja dyplomowa.


Aleksandra Łada

Aleksandra Łada Crystal-typograficzne interpretacje /animacja 3D, 3'05"

Back to Top