Dominika Komarnicka - II st. magister Sztuki Wizualne
„Wężowe opowieści”/cykl ilustrowanych opowiadań
„Wężowe opowieści”/cykl ilustrowanych opowiadań
Temat pracy wynika z mojego zainteresowania folklorem, zarówno wyniesionym z dzieciństwa, jak i kontynuowanym obecnie. Praca składa się z dwóch książek z napisanym przeze mnie tekstem i oprawą wizualną mojego autorstwa. Pierwsza z nich, Żona dla węża, została napisana na podstawie bajki Jerzywężyk ze zbioru Mysia Kapotka w opracowaniu Pavla Dobsinskeho. Była to jedna z moich ulubionych bajek w dzieciństwie. Tytuł drugiej to Zielony Wąż, a jej treść jest oparta na motywach Legendy o Zielonym Wężu, popularnej chińskiej opowieści, która jest również tematem mojej pracy teoretycznej. Każda z nich sięga do innych tradycji estetycznych i czerpie z różnych inspiracji
Obydwie opowieści łączy wspólna tematyka. W obydwu oczywiście jest motyw węża. Ciekawym dla mnie jest, że obie główne bohaterki uczestniczą w fabule niezupełnie z własnej woli, i nie do końca mają wpływ na przebieg historii. Te dwa cykle ilustracji mierzą się również z zadaniem odzwierciedlenia opowiedzianej historii przy zastosowaniu celowo ograniczonych środków estetycznych.
Ilustracje w Żonie dla węża powstały w technice wycinanki. Ograniczyłam kolorystykę do skali szarości, w której różnicuję czernie i biele poprzez zmienną fakturę i transparentność. Starałam się jak najlepiej wykorzystać zarówno ostre kontrasty jak i zlewające się kolory. Starałam się też nie ograniczać do papieru dostępnego w sklepie. Wiele ilustracji wykorzystuje mniej oczywiste materiały na przykład papier używany do czyszczenia matryc linorytniczych, czy nieudane wydruki linorytnicze, okładki zużytych bloków, wstążki, pomalowany papier i inne przypadkowe materiały.
W formie wykorzystałam zapamiętane przez siebie z dzieciństwa ilustracje książkowe, konwencję pejzaży futurystycznych, teledysków z lat dziewięćdziesiątych i horror indie gier komputerowych z wczesnych lat 2000. Projekt jest w dużej mierze plątaniną motywów, które przez lata zapadły mi w pamięć.
Zielony Wąż stara się korespondować z wyglądem przedstawienia teatralnego, pomysłem wykorzystanym wcześniej w książce Lady White Snake, Aarona Sheperda. W przeciwieństwie jednak do niego nie staram się naśladować estetyki opery pekińskiej. Zamiast tego nawiązuję bardziej do teatru współczesnego, w szczególności do Madame White Snake w reżyserii Mary Zimmerman. Tła odnoszą się do tradycyjnych pejzaży chińskich, fotografii ulicznej i scenografii filmowej, szczególnie filmów Przyczajony Tygrys Ukryty Smok i Hero, dla wielu osób to pierwsze zetknięcie z chińską stylizacją historyczną. Postaci są przedstawione, jako sylwetki z minimalną ilością detali. To uproszczenie ułatwia zinterpretowanie przybranej przez nie pozycji. Wiele elementów się powtarza, co jest zabiegiem celowym. Na treść ilustracji w dużej mierze ma wpływ ich kolorystyka.
Ilustracje są wykonane technikami mieszanymi. W tworzeniu postaci ponownie posłużyłam się wycinanką, wspomagając się przy tym fotografią i rotoskopią. W przypadku dwóch głównych postaci użyłam również akcentów narysowanych metalicznym markerem. Przy tworzeniu teł zastosowałam linoryt. Technika ta wydała najtrafniejszym rozwiązaniem w przypadku ograniczenia ilości indywidualnych teł przy jednoczesnym zróżnicowaniu ich kolorystycznie. W trakcie ich realizacji starałam się różnicować używaną technikę. Pojawiają się na nich zarówno płaskie białe plamy jak i delikatne cienkie linie. W przypadku niektórych z nich inspirowałam się efektami uzyskiwanymi przy grafikach wykonywanych na matrycach metalowych.
Mimo pozornych różnic oba cykle ilustracji mają znaczące punkty wspólne. Każda z nich została wykonana w technice kolażu, która polega na łączeniu i sklejaniu wyciętych elementów. Dodatkowo odpady powstałe przy wydrukach linorytniczych zostały użyte w Żonie dla węża, z kolei wykorzystane tam wycinanki zainspirowały technikę tworzenia postaci w Zielonym Wężu.
Głównym elementem mojej wystawy dyplomowej będą książki Żona dla węża i Zielony Wąż. Towarzyszyć im będą powiększone wydruki wybranych ilustracji i oryginalne ilustracje ułożone w klaserach. Dodatkowo pokazane zostaną wybrane szkice, odrzucone z różnych powodów ilustracje i alternatywne warianty kolorystyczne wydruków linorytniczychFotografie z dyplomu: Oleksii Soboliev
Dominika Komarnicka „Wężowe opowieści”/ prezentacja publikacji „Zielony Wąż”
Dominika Komarnicka „Wężowe opowieści”/ prezentacja publikacji „Żona dla węża”
Dominika Komarnicka „Wężowe opowieści”/ „Zielony wąż” prezentacja ilustracji
Dominika Komarnicka „Wężowe opowieści”/ „Żona dla węża” prezentacja ilustracji














