Ewelina Baturyn - I st. licencjat Sztuki Wizualne
„Osobliwości”/prototyp strony internetowej/portfolio
„Osobliwości”/prototyp strony internetowej/portfolio
Osobliwości to tytuł projektu, którego rezultatem jest strona internetowa
o wyróżniającym się charakterze. Ma ona na celu pokazanie możliwości
w tworzeniu witryn internetowych, przy użyciu prostych i popularnych narzędzi np. figma oraz prostych amatorskich wręcz umiejętności kodowania (lub ich brak), w nadziei,
iż osobliwości otworzą oczy widzowi i zainspirują do poszukiwania nowych rozwiązań zamiast wpisywać się w komercyjną rutynę. W tym celu strona zawiera w sobie grę na zasadzie szukaj i klikaj. Utrzymana w estetyce rozbudowanej
gry w kółko krzyżyk, w której pojawiają się również znaki z gier karcianych, liczbowych oraz szachów. Osobliwości oznaczają rzeczy niezwykłe i oryginalne, a zarazem nieprzewidywalne oraz pozbawione reguł podobnie jak owa ,,gra’’.
Rozgrywka bazuje na ikonach zaprojektowanych na potrzebę strony, które wchodzą w interakcje z użytkownikiem. Ikony są rozmieszczone na początkowo prosto wyglądającej planszy do gry w kółko krzyżyk, zmieniają się po najechaniu na nie kursorem. Zadaniem gracza jest znaleźć trzy serca, jednak za każdym powodzeniem mapa chaotycznie się zmienia i rozrasta.
Gra stanowi zasadniczą część całej aplikacji, jednak równie istotna jest część autorefleksyjna stanowiąca portfolio owego projektu. Poza zagraniem w grę użytkownik może przejrzeć galerię dzielącą się na kolejno trzy podstrony z moodboardami, ikonami i mapą myśli, które opowiadają o projekcie oraz samym pomyśle na stronę. Pozostałe podstrony również zawierają interaktywne elementy, aby trzymać się głównych założeń, a tym samym stworzyć ciekawe i interaktywne doświadczenie przeglądania dla użytkownika.
Od ekranu głównego możliwe jest wybranie opcji O co w tym chodzi?, przenoszącej użytkownika do ogólnego opisu i założenia projektu dostępnego w dwóch językach. Mimo pewnego naruszenia zasad strona ma za zadanie być jasno czytelna tak, aby użytkownik odwiedzający ja po raz pierwszy mógł wiedzieć z czym się spotyka.
Decyzja o realizacji dyplomu w formie strony internetowej została podjęta przez namowę najbliższego otoczenia kandydata do dyplomu. W rozważaniach nad szybko rozwijającą się technologią, web design wydaje się być zajęciem przyszłościowym. Następnie w procesie researchu autor znużony powtarzalnym i komercyjnym wyglądem wielu aplikacji postanowił podjąć wyzwanie, aby stworzyć projekt oparty na równie prostym działaniu, jednak wykorzystujący potencjał prototypownia aplikacji. W konkluzji głównym założeniem projektu jest pokazanie, iż w web designie jest wciąż miejsce na kreatywność, z wykorzystaniem ogólnodostępnych narzędzi i interakcji. W tym celu projekt przyjmuje formę prototypu prostej gry, jako sposób na zaangażowanie użytkownika.
Pomysł na oprawę graficzną powstał ze sporządzonej przez kandydata, wcześniej wspominanej mapy myśli, czyli mapy skojarzeń wychodzących od słowa osobliwości lub osobliwość. W ostateczności powstała estetyka oparta o proste gry, kolory ostrzegawcze, mroczną atmosferę i przede wszystkim pewien chaos odnoszący się również do rozgrywki.
Słowo osobliwości zostało wybrane, jako temat pracy ponieważ zdawał się najwierniej oddawać cechy na, których miała opierać się aplikacja. Inne określenia na rzeczy osobliwe to np.: ekscentryczne, niecodzienne, wyjątkowe, a jednocześnie dziwaczne lub chaotyczne.
Na ostateczną prezentację składają się: film przedstawiający przegląd strony i plansza z utworzonymi w figmie ekranami, z których składa się cały przedstawiony prototyp.
Jak już wiele razy zostało to wspomniane, liczę przede wszystkim na to, iż osobliwości staną się swego rodzaju inspiracją i zachętą do podejmowania wyzwań oraz wykorzystywania potencjału stron zarówno w przy projektowaniu prototypu, jak i faktycznym tworzeniu aplikacji.Ewelina Baturyn
Fotografie z dyplomu: Oleksii Soboliev