Izabela Plopa - I st. licencjat Grafika
„Słowiańscy Pogromcy”/ zestaw kart, opakowanie, instrukcja, plakat
„Słowiańscy Pogromcy”/ zestaw kart, opakowanie, instrukcja, plakat
„Słowiańscy Pogromcy”.
„Słowiańscy Pogromcy” to gra karciana inspirowana motywami z mitologii słowiańskiej, składa się z zestawu kart, pudełka oraz instrukcji. Sam pomysł na taką formę pracy dyplomowej zrodził się z potrzeby poszerzenia zainteresowania kulturą i demonologią Słowian wśród zarówno młodzieży jak i starszych odbiorców.
Pierwotnym pomysłem było stworzenie graficznego słownika przybliżającego dawną kulturę słowiańską. W procesie kształtowania się pomysłu doszłam jednak do wniosku, że forma nauki poprzez zabawę i grywalizację będzie bardziej interesująca. Gra opiera się na zasadach przybliżonych do szybkiej rodzinnej gry karcianej - Uno oraz swobodnie nawiązuje do zasad gry Makao. Obie te formy bardzo mocno zapadły mi w pamięć w okresie dzieciństwa ze względu na prostotę, którą charakteryzują się ich reguły. Postanowiłam wykorzystać ją w swojej pracy, by rozgrywka była szybka, dynamiczna i przyjemna.
Bezpośrednią inspiracją w tworzeniu gry był dla mnie jednak „Bestiariusz Słowiański. Część pierwsza i druga” autorstwa Pawła Zycha i Witolda Vargasa. W publikacji zebrane są wszystkie mitologiczne postacie występujące w mitologii słowiańskiej. Książka w znacznym stopniu pomogła mi uporządkować stworzenia występujące na kartach oraz ich pochodzenie. Każda karta jest jednak moją własną interpretacją postaci opisywanych w mitologii. Korzystałam również z takich źródeł jak „Polskie ludowe słownictwo mitologiczne” autorstwa Renaty Dźwigoł. Wszystkie źródła pomogły mi w znacznym stopniu skonstruować tekst i wyzwania znajdujące się na kartach klasyfikowanych jako klątwy i szczęście.
Talia składa się z 86 kart, które podzielone zostały na żywioły: powietrze, natura, ogień i woda. W zestawieniu oprócz kart z pojedynczymi żywiołem znajdziemy również karty przypisane do więcej niż jednego. Odnoszą się one do środowiska, w którym żyły mitologiczne stworzenia, dlatego też w ten sposób zostały przeze mnie uporządkowane. W trakcie rozgrywki możemy również natrafić na karty szczęścia oraz klątwy, które pozwalają nam rzucić klątwę na następnego gracza lub wykorzystać otrzymane szczęście. Wszystkie teksty znajdujące się na kartach nawiązują bezpośrednio do mitów, które wiążą się z wierzeniami w moc poszczególnych stworzeń w mitologii. Karty pogromców są natomiast kartami, które mają pełnić funkcję „jokerów” w rozgrywce. Podporządkowane są im postacie, których mity najsilniej zapisały się w słowiańskiej kulturze. Rozgrywka trwa do momentu, w którym gracze pozbędą się wszystkich swoich kart.
Gra karciana została zaprojektowana przeze mnie od podstaw. Kompozycja tworzy spójną całość, a motywy, które odnajdziemy zarówno na pudełku jak i na kartach bezpośrednio odnoszą się do wzorów występujących w dawnej kulturze słowiańskiej. Oprawa graficzna jak i treść miały na celu zainteresować potencjalnego gracza wierzeniami dawnych Słowian i dostarczyć im przy tym dynamicznej rozrywki. Sztuka jest ważnym elementem kultury, który można wykorzystać również w celach rozrywkowych. Ta gra należy właśnie do tej kategorii. Starałam się dzięki niej wzbudzić zainteresowanie pomijanym zwykle tematem, który jest niezwykle ciekawym aspektem naszej historii i nieodłącznym elementem kultury.
„Słowiańscy Pogromcy” to gra karciana inspirowana motywami z mitologii słowiańskiej, składa się z zestawu kart, pudełka oraz instrukcji. Sam pomysł na taką formę pracy dyplomowej zrodził się z potrzeby poszerzenia zainteresowania kulturą i demonologią Słowian wśród zarówno młodzieży jak i starszych odbiorców.
Pierwotnym pomysłem było stworzenie graficznego słownika przybliżającego dawną kulturę słowiańską. W procesie kształtowania się pomysłu doszłam jednak do wniosku, że forma nauki poprzez zabawę i grywalizację będzie bardziej interesująca. Gra opiera się na zasadach przybliżonych do szybkiej rodzinnej gry karcianej - Uno oraz swobodnie nawiązuje do zasad gry Makao. Obie te formy bardzo mocno zapadły mi w pamięć w okresie dzieciństwa ze względu na prostotę, którą charakteryzują się ich reguły. Postanowiłam wykorzystać ją w swojej pracy, by rozgrywka była szybka, dynamiczna i przyjemna.
Bezpośrednią inspiracją w tworzeniu gry był dla mnie jednak „Bestiariusz Słowiański. Część pierwsza i druga” autorstwa Pawła Zycha i Witolda Vargasa. W publikacji zebrane są wszystkie mitologiczne postacie występujące w mitologii słowiańskiej. Książka w znacznym stopniu pomogła mi uporządkować stworzenia występujące na kartach oraz ich pochodzenie. Każda karta jest jednak moją własną interpretacją postaci opisywanych w mitologii. Korzystałam również z takich źródeł jak „Polskie ludowe słownictwo mitologiczne” autorstwa Renaty Dźwigoł. Wszystkie źródła pomogły mi w znacznym stopniu skonstruować tekst i wyzwania znajdujące się na kartach klasyfikowanych jako klątwy i szczęście.
Talia składa się z 86 kart, które podzielone zostały na żywioły: powietrze, natura, ogień i woda. W zestawieniu oprócz kart z pojedynczymi żywiołem znajdziemy również karty przypisane do więcej niż jednego. Odnoszą się one do środowiska, w którym żyły mitologiczne stworzenia, dlatego też w ten sposób zostały przeze mnie uporządkowane. W trakcie rozgrywki możemy również natrafić na karty szczęścia oraz klątwy, które pozwalają nam rzucić klątwę na następnego gracza lub wykorzystać otrzymane szczęście. Wszystkie teksty znajdujące się na kartach nawiązują bezpośrednio do mitów, które wiążą się z wierzeniami w moc poszczególnych stworzeń w mitologii. Karty pogromców są natomiast kartami, które mają pełnić funkcję „jokerów” w rozgrywce. Podporządkowane są im postacie, których mity najsilniej zapisały się w słowiańskiej kulturze. Rozgrywka trwa do momentu, w którym gracze pozbędą się wszystkich swoich kart.
Gra karciana została zaprojektowana przeze mnie od podstaw. Kompozycja tworzy spójną całość, a motywy, które odnajdziemy zarówno na pudełku jak i na kartach bezpośrednio odnoszą się do wzorów występujących w dawnej kulturze słowiańskiej. Oprawa graficzna jak i treść miały na celu zainteresować potencjalnego gracza wierzeniami dawnych Słowian i dostarczyć im przy tym dynamicznej rozrywki. Sztuka jest ważnym elementem kultury, który można wykorzystać również w celach rozrywkowych. Ta gra należy właśnie do tej kategorii. Starałam się dzięki niej wzbudzić zainteresowanie pomijanym zwykle tematem, który jest niezwykle ciekawym aspektem naszej historii i nieodłącznym elementem kultury.
Izabela Plopa
Fotografie z dyplomu: Oleksii Soboliev