Julia Surowiec I st. licencjat Grafika
,,Niezna”/artbook, concept art, zwiastun animowany
Odkąd tylko pamiętam, wymyślanie fabuły sprawiało mi ogromną przyjemność. Tworzenie postaci, konstruowanie ich różnorodnych przeżyć i historii, opowiadanie tego innym, to coś co stało się pasją, a nawet czymś więcej. Jest to nieodłączna część mnie, którą pragnę podzielić się w mojej realizacji dyplomowej, przedstawiając pewien proces mojego tworzenia.  
Fascynuje mnie to, jak dużo można odkryć w niepozornie wyglądających historiach, zawartych czy to w ilustracjach, komiksach, animacjach, czy też grach. Poznajemy te wymyślone przez kogoś światy, uniwersa, zakochujemy się w postaciach (bądź też wręcz odwrotnie!), ich wyglądzie, ich charakterze, bardzo często się z nimi utożsamiamy. Zagłębiamy się w historię, a potem nie możemy się doczekać, aż autor odsłoni nam więcej, abyśmy mogli odkryć kolejne elementy układanki. Uważam, że jest to piękne i poruszające, jak bliskie potrafią stać się nam wymyślone przez kogoś historie. Marzy mi się, by i moje opowieści zainteresowały i zainspirowały kogoś w tak dużym stopniu.
Moją ogromną inspiracją są wszelkie twory indie (utwory niezależne), które udowodniły mi, że jeżeli dołożysz wszelkich starań i zaprzesz się, twoja historia także może ujrzeć światło dzienne, i nie potrzebujesz do tego wielkich firm. Najczęściej to właśnie w tych dziełach widzę ogrom włożonego serca oraz bijącą od nich pasję, a przede wszystkim wolność w kreowaniu, co według mnie często okazuje się kluczowe. 
Poza tym, do stworzenia mojej dyplomowej historii, sięgnęłam do własnych myśli, doświadczeń oraz starych zdjęć, które pomogły naprowadzić mnie na to, w jaki sposób stworzyć i poprowadzić moją fabułę i istniejące w niej postacie.
Główną tematyką mojego projektu jest samoświadome poznanie swojego wnętrza oraz presja związana z nagłymi zmianami poprzez wejście młodego człowieka w dorosłe życie. Bardzo często zdarza się, że nie rozumiemy samych siebie, przez co stajemy się obojętni na własne potrzeby oraz odczuwamy niechęć, a nawet i nienawiść w stosunku do własnej osoby. Zarazem wkroczenie w dorosły świat sprawia, że sami zaczynamy się gubić w tym kim tak naprawde jesteśmy i jak się z tym czujemy, zaczynamy się izolować. Nasze własne ja staje się dla nas kimś odległym i obcym, stajemy się nieznajomymi… 
Historia podąża śladami głównej bohaterki o imieniu Niezna, która trafia do Wewnętrznej Krainy z pewnym zadaniem, które musi wykonać, by móc wrócić do domu. Na swojej drodze spotyka mnóstwo różnych postaci, z którymi wchodzi w bezpośredni kontakt. Każdy z bohaterów reprezentuje jakiś odłamek charakteru, cechy, myśli, sposobu bycia tej samej, jednej osoby. Ich niejednoznaczne przedstawienie ma na celu pokazać, że nic nie jest czarno-białe, nawet kiedy na pierwszy rzut oka widzimy same negatywy i wszystko antagonizujemy. Ciągła praca nad samym sobą, zrozumienie i poznanie swojego własnego charakteru, który pod naporem różnych przeżyć może ulec zmianie, jest w stanie pomóc nam zaakceptować samego siebie i sprawić, że staniemy się swoją lepszą wersją. W końcu wszystkie te postacie, które odkrywają przed bohaterką swoje złe i dobre strony, są jej nieodrębną częścią.
Tą historią chcę pokazać jak normalnym jest strach przed wejrzeniem w siebie oraz wewnętrznymi zmianami, jakie zachodzą w nas samych na wskutek różnych przeżyć i dorastania, a za tym, jak ważne jest poznanie i zrozumienie własnego środka, by móc zaakceptować to kim jesteśmy, i naprowadzić się na ścieżkę, jaką dalej chcemy podążać. Wszystko ma być skryte pod ciekawą wizualnie fabułą, którą można przeżyć w charakterze czysto rozrywkowym, lub też przysiąść nad nią dłużej i spróbować rozgryźć jej głębszy sens i być może utożsamić się z drogą, jaką przebyli poszczególni bohaterowie. Cały ten projekt jest też ważną częścią mnie, gdyż wszystkie postacie oraz poruszane wątki są wzorowane na mojej osobie oraz moim własnym odbiorze świata. 
Całość dyplomu stworzona jest w technice digital, która w tym momencie jest mi najbliższą formą sztuki. Głównym elementem realizacji dyplomowej jest artbook w formacie A4. Zawarty w nim jest cały proces tworzenia oraz koncepcji o postaciach oraz całej Wewnętrznej Krainie. W podobnych publikacjach uwielbiam patrzeć na fazy projektowe oraz wszystko to, co odbyło się przed finalnym produktem, dlatego też w mojej książeczce uwzględniłam ilustracje, pierwsze szkice oraz wstępne projekty postaci, których finalne wersje zostały przedstawione w różnych ujęciach, pozach i ekspresjach, nadając im większego charakteru i uosobienia. Poza tym, w artbooku znajdują się koncepty teł, wizje oraz pomysły na to w jaki sposób chciałabym przedstawić cały świat, w którym poruszają się postacie. Przeplecione zostały też fragmenty storyboardu, które uchylają nieco więcej szkicowych planów, co do całej historii, co ma zaciekawić odbiorcę jeszcze bardziej do późniejszego zapoznania się z pełną odsłoną fabuły. Artbook poprzedzony jest także swoim własnym zwiastunem animowanym w 2D, techniką frame by frame z muzyką stworzoną w całości samodzielnie przeze mnie. Poza tym częścią mojego dyplomu są także: 12 wydruków (w tym 5 ilustracji, 6 konceptów i 1 plakat) własny soundtrack oraz nagranie z procesu tworzenia wybranych kreacji. 
Zaprezentowany artbook oraz trailer jest swojego rodzaju przygotowaniem oraz zapowiedzią do przyszłej odsłony przygód Niezny, którą planuję przerodzić w pełną animację fabularną. W mojej pracy dyplomowej chciałam zaprezentować swoje pomysły oraz umiejętności, które nie dość, że pomogą mi w dalszym rozwijaniu tego projektu, to również mam nadzieję, że otworzą mi nowe ścieżki oraz furtki do obszaru projektowego, którym tak bardzo się pasjonuję.
Julia Surowiec
Fotografie z dyplomu: Oleksii Soboliev

Julia Surowiec, „Niezna”, trailer animacji/artbooka

Julia Surowiec, „Niezna”, proces powstawania concept artów


Back to Top