Agnieszka Kochan - I st. licencjat Grafika
Praca grafika to dżungla - seria ilustracji przestrzennych..
Praca grafika to dżungla - seria ilustracji przestrzennych..
Praca grafika to dżungla - seria ilustracji przestrzennych.
Przestrzenne ilustracje są infografikami, które obrazowo przedstawiają proces pracy grafika. Infografika jest spójnym połączeniem grafiki z informacją. We współczesnym świecie ikon i obrazu pełni rolę uproszczonej i czytelnej formy przekazu. W mojej pracy (wykorzystującej możliwości papieru), pokazuję ogólny i nieco schematyczny proces zmagań grafika – projektanta. Inspiracją do stworzenia papierowych ilustracji stały się prace studia Bomboland. Maurizio Santucci i Elisa Cerri zajmują się wydawniczymi i reklamowymi projektami. Natłok infografik cyfrowych oraz nieczęste formy realizowane manualnie wpłynęły na ostateczny wygląd mojej pracy.
Ideą pracy dyplomowej było przybliżenie pracy grafika oraz porównanie jej do „dżungli”. Przysłowiowa „dżungla” stała się interpretacją chaosu, z jakim zmaga się grafik w trakcie swojej pracy. Jest każdorazową kreacją, zmaganiem z czymś nowym i nieznanym. Każdy nowy klient staje się kolejnym wyzwaniem. Grafik wkracza w przestrzeń „dżungli”, starając się ją poznać i okiełznać. Często zmaga się z wieloma próbami i problemami, które napotyka na swojej drodze. Wszystko po to, aby znaleźć idealne rozwiązanie dla klienta. Szkice przybierają formę map, szukania właściwych dróg do odnalezienia „skarbu”. Projektant szuka drogi w budowaniu kreacji wizualnej dla swojego klienta. Wykorzystuje odpowiednie programy graficzne oraz ich narzędziowe możliwości. Przedstawia swoje pomysły oraz spostrzeżenia klientowi. Stara się wyjść z otoczenia, jakim jest „dżungla”. Finalnie klient otrzymuje produkt (ukryty w pomyśle na infografikę), będący synonimem „skarbu”, którego nie udałoby mu się znaleźć, bez wiedzy grafika oraz jego doświadczeniu w przedzieraniu się przez „zawiłości dżungli”.
Pierwsza przestrzenna ilustracja to przedstawienie współpracy z klientem. Jest to czas, w którym grafik powinien uzyskać jak najwięcej informacji o kliencie jego pomyśle oraz firmie. Na podstawie tych informacji powstaje brief, który jest fundamentem procesu projektowania oraz swoistą umową z klientem. Informacje sukcesywnie uzupełniane są poprzez reaserch – badania, które grafik powinien przeprowadzić we własnym zakresie. W trakcie tego etapu zaczynają pojawiać się pierwsze pomysły. Kolejnym punktem procesu jest poszukiwanie idei, szkicowanie pomysłów, które są przelewane na papier. Często to bardzo ważny i żmudny proces, a większość z propozycji pozostaje tylko w fazie szkicu. Niezliczona ilość prób, błędów i doświadczania oraz poszukiwań właściwej drogi, przybliżają grafika do określonego celu. Następna plansza ukazuje proces projektowy. Przedstawia część oprogramowania oraz narzędzi, które używa na co dzień grafik, aby to co było pomysłem w szkicu stało się użytecznymi elementami identyfikacji w postaci cyfrowych plików. Ostatnia plansza przedstawia prezentacje gotowego/metaforycznego, „skarbu”/produktu klientowi. W tym czasie ma miejsce prezentacja, wymiana spostrzeżeń, uwagi oraz objaśnienia. Pozytywna decyzja oraz zadowolenie klienta, finalizują współpracę w postaci skończonego projektu/produktu.
Moją realizacją chciałbym przybliżyć innym czym jest codzienność grafika. Wiele osób zlecających prace graficzne nad swoim pomysłem, nie do końca zdaje sobie sprawę jak żmudny proces kryje się za efektem finalnym i zadowoleniem klienta. Jest mnóstwo czynników które składają się na to: (między innymi) doświadczenie (budowane z każdym kolejnym zleceniem), zaangażowanie, umiejętność słuchania i komunikacji z klientem oraz wiele godzin spędzonych nad projektami. Jednym z celów mojej pracy, poprzez „nie cyfrową” wycinaną formułę, było zwrócenie uwagi na drobiazgowość, szczegółowość poszczególnych elementów, które składają się ostateczną (niecodzienną) edukacyjną formę przestrzennej infografiki.
Ideą pracy dyplomowej było przybliżenie pracy grafika oraz porównanie jej do „dżungli”. Przysłowiowa „dżungla” stała się interpretacją chaosu, z jakim zmaga się grafik w trakcie swojej pracy. Jest każdorazową kreacją, zmaganiem z czymś nowym i nieznanym. Każdy nowy klient staje się kolejnym wyzwaniem. Grafik wkracza w przestrzeń „dżungli”, starając się ją poznać i okiełznać. Często zmaga się z wieloma próbami i problemami, które napotyka na swojej drodze. Wszystko po to, aby znaleźć idealne rozwiązanie dla klienta. Szkice przybierają formę map, szukania właściwych dróg do odnalezienia „skarbu”. Projektant szuka drogi w budowaniu kreacji wizualnej dla swojego klienta. Wykorzystuje odpowiednie programy graficzne oraz ich narzędziowe możliwości. Przedstawia swoje pomysły oraz spostrzeżenia klientowi. Stara się wyjść z otoczenia, jakim jest „dżungla”. Finalnie klient otrzymuje produkt (ukryty w pomyśle na infografikę), będący synonimem „skarbu”, którego nie udałoby mu się znaleźć, bez wiedzy grafika oraz jego doświadczeniu w przedzieraniu się przez „zawiłości dżungli”.
Pierwsza przestrzenna ilustracja to przedstawienie współpracy z klientem. Jest to czas, w którym grafik powinien uzyskać jak najwięcej informacji o kliencie jego pomyśle oraz firmie. Na podstawie tych informacji powstaje brief, który jest fundamentem procesu projektowania oraz swoistą umową z klientem. Informacje sukcesywnie uzupełniane są poprzez reaserch – badania, które grafik powinien przeprowadzić we własnym zakresie. W trakcie tego etapu zaczynają pojawiać się pierwsze pomysły. Kolejnym punktem procesu jest poszukiwanie idei, szkicowanie pomysłów, które są przelewane na papier. Często to bardzo ważny i żmudny proces, a większość z propozycji pozostaje tylko w fazie szkicu. Niezliczona ilość prób, błędów i doświadczania oraz poszukiwań właściwej drogi, przybliżają grafika do określonego celu. Następna plansza ukazuje proces projektowy. Przedstawia część oprogramowania oraz narzędzi, które używa na co dzień grafik, aby to co było pomysłem w szkicu stało się użytecznymi elementami identyfikacji w postaci cyfrowych plików. Ostatnia plansza przedstawia prezentacje gotowego/metaforycznego, „skarbu”/produktu klientowi. W tym czasie ma miejsce prezentacja, wymiana spostrzeżeń, uwagi oraz objaśnienia. Pozytywna decyzja oraz zadowolenie klienta, finalizują współpracę w postaci skończonego projektu/produktu.
Moją realizacją chciałbym przybliżyć innym czym jest codzienność grafika. Wiele osób zlecających prace graficzne nad swoim pomysłem, nie do końca zdaje sobie sprawę jak żmudny proces kryje się za efektem finalnym i zadowoleniem klienta. Jest mnóstwo czynników które składają się na to: (między innymi) doświadczenie (budowane z każdym kolejnym zleceniem), zaangażowanie, umiejętność słuchania i komunikacji z klientem oraz wiele godzin spędzonych nad projektami. Jednym z celów mojej pracy, poprzez „nie cyfrową” wycinaną formułę, było zwrócenie uwagi na drobiazgowość, szczegółowość poszczególnych elementów, które składają się ostateczną (niecodzienną) edukacyjną formę przestrzennej infografiki.