Mateusz Radczyc I st. licencjat Grafika
,,The Path I Choose”/concept art, projekt gry wideo, animowana zapowiedź
Inspiracje czerpałem z wielu innych gier zahaczających o wcześniej wspomniane gatunki. Przykładami są takie produkcje jak: „Space Funeral”, „OFF” i „Garn47”. Te konkretne tytuły mają bardzo specyficznie niepokojący klimat, dający wrażenie jakby gdyby gra sama w sobie nie chciała, aby w nią grano. Podobieństwo tych tytułów leży w surrealistycznych światach pełnych niedopowiedzeń otwartych na interpretacje. Są one w mojej opinii bardziej interesujące niż dużo innych wielko budżetowych gier z gatunku horror. Podobny klimat miałem zamiar osiągnąć w moim końcowym projekcie i myślę, że w pewnym stopniu mi się to udało.
Dużą inspiracją było także „The Long Dark”, czyli realistyczny survival, w którym samotny bohater stara się przetrwać w ekstremalnie zimnych warunkach. Sceneria zasypanego śniegiem, surowego świata to coś co pojawia się zaskakująco rzadko w grach wideo. Podobnie usytuowany świat postanowiłem zawrzeć w „The Path I Choose”.
Ostatnią znaczącą dla mnie inspiracją, do której chciałem się odnieść, jest „Fear & Hunger”, mroczny RPG, osadzony w fantastycznym, brutalnym, średniowiecznym świecie. W odróżnieniu do poprzednio wspomnianych gier, jego groza wynika nie tylko z klimatu ale także i z samej rozgrywki. Każdy mały błąd jest tam nieodwracalnie karany, a otaczający gracza świat jest brutalny i odpychający. 
To, co najbardziej mnie interesuje w tej produkcji to jej świat i historia, która doprowadziła do przygnębiającej rzeczywistości, w jakiej żyją główni bohaterowie. To właśnie ten element głównie mnie inspirował w trakcie tworzenia narracji do mojego projektu.
Historia gry „The Path I Choose” odbywa się parę lat po niewytłumaczalnym wydarzeniu, w którego trakcie wiele osób otrzymało nadludzkie moce. Zaczęto określać tych ludzi Bogami, lecz sprzeczne ze sobą ideały doprowadziły do niezliczonych konfliktów, katastrof i śmierci. W tym zrujnowanym fantastycznym świecie, żyje główny bohater Elliot: humanoidalny królik, w którego postać wciela się gracz. Jest to zbieg samotnie mieszkający w lokacji znanej pod nazwą Still Winter Forest. Jest on częściowo odpowiedzialny za stan, w jakim znajduje się świat, czego nie może sobie wybaczyć. Pragnie on zapłacić za swe błędy z przeszłości i skończyć tyranie wprowadzoną przez jednego z Bogów - Athanasiusa. Rozgrywka zaczyna się, gdy Elliot opuszcza swoją kryjówkę aby odnaleźć kościół, w którym przebywa  jego cel.
Fabuła wydaje się dosyć prosta, lecz pozostawia wiele przestrzeni na rozwinięcie i pytania, które gracz może odkrywać w trakcie rozgrywki: kim są inni Bogowie? Jaka więź łączy Elliota i Athanasiusa? Dlaczego Elliot czuje się za to wszystko odpowiedzialny?
Rozgrywka zaczyna się w zimowym lesie, z widoczną, wydeptaną ścieżką na ziemi prowadząca do kościoła Athanasiusa. Na pierwszy rzut oka brzmi to, jak łatwe zadanie, trzeba jednak mieć na uwadze to, że podróż nie jest krótka, a na drodze można spotkać licznych przeciwników i przeszkody. Kluczową rolę również odgrywa mechanika potrzeb bohatera: zdrowie, głód, energia i stabilność psychiczna. Ich zaniedbanie ma szansę szybko prowadzić do porażki. Choć głównym celem jest podróżowanie wzdłuż ścieżki, nie jest to obowiązkowe. Gracz w każdej chwili może ją opuścić w celu eksploracji, szukania zasobów i ukrytych lokacji, które mogą być pomocne w dalszym przetrwaniu.
Gra została zaprojektowana przeze mnie w taki sposób aby nie była liniowa. Początek i koniec jest zawsze taki sam, lecz droga, przez jaką będzie musiał przejść gracz za każdym podejściem  jest losowa. Przeszkody, przeciwnicy i ustawienie terenu w trakcie przygody jest unikalne przy każdym restarcie gry. Mechanika rouglite sprawia, że każda próba przejścia gry uczy jak w przyszłości unikać popełnionych przez siebie wcześniej błędów.  Uważam, że to podejście także bardzo dobrze wpływa na immersję gry. Świadomość, że jeden zły wybór jest w stanie zniszczyć cały dokonany progres sprawia, że gracz podchodzi do rozgrywki z większą ostrożnością i skupieniem.
Elementem dyplomu jest także, krótka animacja na temat projektu. Jest ona przedstawiona w formie zapowiedzi (trailera), który towarzyszy praktycznie każdej szanującej się produkcji. Animacje nie przedstawia prawdziwej rozgrywki a jedynie wizję tego, jak mogłaby ona wyglądać. Przedstawiłem w niej parę mechanik opisanych w projekcie, co daje nieco większą perspektywę na to, czym „The Path I Choose” jest.
Główny bohater Elliot, od którego pomysł na cały projekt właściwie się zaczął, powstał ponad rok przed rozpoczęciem pracy nad dyplomem. Był on moją postacią, którą grałem w TTRPG (Tabletop Role-Playing Game). Tworzenie projektów postaci, pisanie ich historii i charakteru zawsze było główną częścią mojej satysfakcji w tym hobby. Postać Elliota od zawsze wydawała mi się być idealnym protagonistą przygnębiającego horroru. Stąd wziął się pierwszy pomysł na „The Path I Choose”. Wokół Elliota stworzyłem małe uniwersum, fabułę i postaci, nad którymi praca sprawiła mi dużą przyjemność. 
„The Path I Choose” to jeden z większych projektów, jakie mogę umieścić w moim portfolio artystycznym. Połączenie wszystkich interesujących mnie tematów w jeden projekt było dla mnie niezwykle wartościowym i ciekawym doświadczeniem. Jestem pewien, że ilość pracy oraz zaangażowanie przy tym dyplomie, przyniosą realne korzyści. Być może w przyszłości „The Path I Choose” stanie się czymś więcej niż jedynie konceptem i przybierze formę ostatecznej, grywalnej produkcji i znajdzie swoich amatorów na rynku.

Mateusz Radczyc
Fotografie z dyplomu: Oleksii Soboliev

Mateusz Radczyc, „The Path I Choose”, trailer do gry

Mateusz Radczyc, „The Path I Choose”, prezentacja artbooka


Back to Top