Barbara Rządzka I st. licencjat Grafika
Otoczenie. Animacja sferyczna 3D z użyciem 8 projektorów, projekt ulotki oraz plakatu wydarzenia.
OTOCZENIE. 
     Projekty wzornicze od zawsze przyciągały moją uwagę. Jako absolwentka pracowni projektowania mebla szukam inspirujących form i ciekawych rozwiązań, a projekty siedzisk, choć bardzo proste w swojej funkcji, oferują projektantom i architektom nieskończone możliwości interpretacji. Po podjęciu pracy w planetarium i zainteresowaniu się tematem projekcji sferycznych, postanowiłam wykorzystać zupełnie nowe dla mnie medium i poświęcić mu moją pracę dyplomową.
Planetaria na świecie zajmują się popularyzacją astronomii i nauki, jednak obserwowane przeze mnie tendencje na rynku filmów w technologii fulldome coraz częściej zwracają się w stronę wykorzystania tego miejsca do celów jedynie rozrywkowych. W mojej opinii treści wykraczające poza tradycyjną tematykę prezentowaną w planetariach mogą znaleźć tam miejsce, o ile spełniają w jakimś stopniu rolę edukacyjną. Projekty czysto komercyjne, nie niosące wartości merytorycznej, mające na celu jedynie bawić widza, przeznaczone są do wyświetlania w kinach. „Otoczenie” jest próbą sprawdzenia na ile abstrakcyjna animacja, prezentująca przekrój projektów siedzisk z ostatnich 150 lat, może odnaleźć się w murach placówki zajmującej się edukacją. Krzesła i fotele, z którymi mamy styczność na co dzień, często pozostają przez nas niezauważone - używamy ich, jednak nie zastanawiamy się nad ich formą, linią czy inspiracjami, które za nimi stoją. Intencją mojej pracy było zwrócenie uwagi na te prozaiczne przedmioty i pokazanie ich jako małych dzieł sztuki.
„Otoczenie” jest pracą łączącą dwie oddzielne dziedziny: animację 3d, przystosowaną do projekcji sferycznej, z wzornictwem. Elementem przewodnim animacji jest koło, będące zarówno kształtem ekranu, jak i motywem przewodnim wybranych projektów krzeseł i foteli. Wszystkie modele mebli zostały stworzone przeze mnie od podstaw, opierając się na szkicach oryginalnych projektów. Animacja przystosowana do wyświetlania na ekranie sferycznym została stworzona dzięki zastosowaniu kamery fisheye (rybie oko), obejmującym kąt od 180º wzwyż. Pojedyncza klatka jest okręgiem wpisanym w kwadrat - jej środek wyświetlany będzie dokładnie w zenicie kopuły. Główna akcja dzieje się w tzw. sweet spocie, czyli miejscu, które znajduje się na linii wzroku, ok. 45º nad krawędzią kopuły. Wielokrotnie obserwowałam widzów w planetarium, którzy zazwyczaj siedzą nieruchomo, patrząc jedynie na wprost, rzadko rozglądając się nad czy za siebie. Moim celem było zaangażowanie odbiorcy do obserwowania całego ekranu, dając mu wrażenie bycia otoczonym przez animację. Koło „prowadzi” widza chronologicznie po prezentowanych projektach, czasem zmieniając się w płaski okrąg, by znów nabrać trzeciego wymiaru i odbijać się jak piłka. Prezentowane fotele i krzesła zostały wybrane subiektywnie – część z nich jest klasykami zapisanymi w historii, inne przyciągają wzrok abstrakcyjną formą, poddając w wątpliwość ich wygodę; niektóre przeżywają drugą młodość będąc wdrożone do produkcji po wielu latach zapomnienia. Wśród pokazywanych projektów nie brakuje polskich akcentów, które bez wątpienia dorównują tym światowej sławy. Historia siedzisk zostaje opowiedziana gdzieś pomiędzy drugim a trzecim wymiarem, dając wrażenie zanurzenia w przestrzeni, by zaraz je odebrać.
„Otoczenie” jest pierwszą animacją mojego autorstwa i stanowi początek mojej przygody z technologią fulldome. Praca ta była dla mnie okazją do odkrycia możliwości i ograniczeń tego medium, a także do zabawy animacją – choć całość została stworzona w 3d, starałam się by w odbiorze nie było to oczywiste, a obraz wydawał się raz przestrzenny, a raz płaski. Widz doświadcza innych wrażeń niż w przypadku płaskiego medium - może obserwować scenę z różnych kierunków, a także znajdować się w samym centrum akcji. Tytuł animacji jest grą słów – nawiązuje zarówno do motywu przewodniego jakim jest koło oraz jego ruchu, a także do mebli, które znajdują się w otoczeniu człowieka.
Basia Rządzka
Back to Top