Marta Trawińska II st. mgr EAwZSP
Kocia panna seria ilustracji oraz projekt książki.
Kocia panna seria ilustracji oraz projekt książki.
     
Główną częścią mojego dyplomu artystycznego są ilustracje i oprawa graficzna do niepublikowanej jeszcze pracy Szymona Trawińskiego pt. „Kocia panna”. Opowiadanie to mówi o losach młodej dziewczyny i napotkanego przypadkowo w lesie kota, których niespodziewanie połączyła mroczna i prawie zapomniana legenda. Nowy, dziwny przyjaciel staje się przyczyną tajemniczych zmian, jakie stopniowo zachodzą w dziewczynie.
Ilustracje wykonane zostały w technice linorytu, co idealnie współgra z baśniowym charakterem opowiadania. Głównym środkiem ekspresji jest zróżnicowana linia i plama, które składają się na szczegółowe przedstawienia człowieka i natury. Proces powstawania grafiki jest wydłużony w porównaniu do technik rysunkowych, dzięki czemu finalna praca daje mi dużą satysfakcję. Sam proces wycinania, niedoskonałości wynikające z zamierzonych lub czasem niezamierzonych cięć, pozwalają przedstawiać obrazy w unikalny i wyjątkowy sposób. W ostatnich latach na rynku książki przeważa zdecydowanie grafika cyfrowa i rysunek. Między innymi dlatego właśnie zdecydowałam się na tradycyjną technikę graficzną.
Inspiracją moich prac oraz powodem wybrania tej specyficznej techniki do ich wykonania są piękne drzeworyty Zbigniewa Rychlickiego, którego inicjały oraz całostronicowe ilustracje zdobią podania i legendy polskie w publikacji z 1960 roku pt. „Klechdy domowe”. Natomiast źródła motywów przedstawień znalazłam w przedwojennych pocztówkach z terenu Karkonoszy oraz w malarstwie prerafaelitów, a głównie malarza Johna Williama Waterhouse'a.
Tekst i ilustracje tworzą nierozerwalną całość, czego efektem końcowym są ręcznie szyte, klejone i oprawione książki w nakładzie 3 sztuk z oryginalnymi odbitkami. Prócz nich na dyplomie prezentowane są również 2 drukowane kopie książek, sygnowane odbitki oraz matryce i film, które przedstawiać mają złożoność procesu powstawania ilustracji.
Siedem ilustracji w formatach 21x15 cm i 21x30 cm oddawać mają oniryczny, baśniowy, romantyczny nastrój panujący w opowiadaniu. Ich tajemniczy klimat celowo podkreślony został jeszcze czernią odbitek, która wprowadza do kompozycji równocześnie pozorny spokój i napięcie. W pracach dominują motywy roślinne, które mają bezpośredni związek z historią, która dzieje się w świerkowym lesie. Każda grafika łączy się z postacią kota, choć nie zawsze w sposób oczywisty. Ich celem jest obrazowanie niedopowiedzeń autora książki.

Marta Trawińska
Back to Top