Weronika Tysz II st. mgr EAwZSP
Projekt indentyfikacji wizualnej dla zlotu samochodów amerykańskich „Zlot Amcar”.
Projekt indentyfikacji wizualnej dla zlotu samochodów amerykańskich „Zlot Amcar”.
 

Inspiracją do powstania tego dyplomu była i jest fascynacja amerykańskimi pojazdami. Począwszy od jazdy w „off road”, poprzez zachwyt klasykami, po planowanie kupna własnego samochodu pochodzącego z USA. Podczas uczestnictwa w wielu zlotach zauważyłam, że brak w nich spójnej identyfikacji. W trakcie wstępnych poszukiwań inspiracji oraz źródeł do dyplomu zwróciłam uwagę, że nie mają elementów wyróżniających, które spowodują odwiedziny nie tylko właścicieli tych pojazdów, ale także przypadkowych oglądających. 
     W ramach mojej pracy magisterskiej postanowiłam stworzyć identyfikację wizualną zlotu samochodów amerykańskich - pod nazwą „Zlot Amcar”. Oprócz logo oraz podstawowej księgi znaku w skład dyplomu wchodzą również inne elementy: plakaty, kalendarz, koszulki, torby, kubki, „przypinki” oraz naklejki.
     Głównym i najważniejszym punktem odniesienia stał się projekt logo. Do jego powstania przyczyniły się odwiedziny na licznych zlotach oraz analiza grafik, które mają je charakteryzować i budzić właściwe skojarzenia. Powstała więc idea identyfikacji zlotu, którego najbardziej charakterystycznym elementem będzie logo, wyróżniające się wśród innych znaków. Podczas tworzenia grafiki starałam się połączyć nowoczesność z klasyką - jednakże nadal pozostając w nurcie amerykańskiego stylu (grafika, typografia). Sam znak Zlotu Amcar budują trzy elementy. Po lewej stronie widnieje kształt nawiązujący do charakterystycznego profilu amerykańskich samochodów marki Cadillac. Połączony został ze stylizowanym skrzydłem, które spełnia dwie funkcje. Pierwsza nawiązuje do „skrzydełek” tyłu samochodu, tak rozpoznawalnych w amerykańskich samochodach z lat 60, druga to nawiązanie bezpośrednio do „zlotu”. Dzięki wrażeniu dynamiki stworzonej poprzez pochylenie całości w prawą stronę znak wygląda jak pojazd „w ruchu”. Wykorzystany krój pisma, nawiązuje do umieszczanych napisów na tylnych zderzakach samochodów, które charakteryzują daną markę oraz typograficznie budzą jednoznaczne skojarzenia. Wybór kolorów logo: szarość i odcienie złota, nie jest przypadkowy, ponieważ oczywistość nawiązania do charakterystycznego dla Ameryki schematu kolorystycznego (flaga: czerwony, niebieski) byłaby banałem.
     Koszulki i drobne gadżety promocyjne zostały zaprojektowane w celu promocji tego wydarzenia. Stworzone przypinki oraz naklejki są wykonane w kolorystyce wykorzystanej w logo z użyciem elementów graficznych kojarzonych z amerykańską symboliką. Zaprojektowany dla zlotu kalendarz na 2018 rok na 12 kartach prezentuje zgrafizowane, uproszczone amerykańskie samochody, zwracając przy tym uwagę na ich najbardziej charakterystyczne elementy. Podczas projektowania (w nagłówkach) został wykorzystany ten sam krój pisma co przy logo, a całość umieszczona na tle nawiązującym do starych papierów. Kolejnym elementem są równie minimalistycznie wykonane plakaty z fragmentami samochodów, zawierające krótką, spójną informacje o wydarzeniu, mającą przyciągnąć uwagę widza. 
     W każdym zlocie ważna jest rodzinna atmosfera i wspólna dobra zabawa w otoczeniu pięknych samochodów. Dlatego dyplom ten stanowi prezentację elementów, które w założeniu mają promować wydarzenie na większą skalę, wykorzystując np. plakaty oraz zwiększać zainteresowanie tego typu imprezą poprzez różnorodność gadżetów. Realizacja tego projektu jednocześnie pokazuje, że można połączyć pasję i zainteresowania z pracą, a powstanie identyfikacji wizualnej dla określonego klienta, stanowi kolejny krok do rozpoczęcia samodzielnej zawodowej drogi projektanta.

Weronika Tysz
Back to Top